vrienden

Een zondagmorgen.


Hoe ziet uw doodgewone zondagmorgen eruit ? Uitslapen ? Of net iets langer nagenieten van een zalig warm donsdeken met het vooruitzicht op een dag waar alles kan en niets moet ?

Dat was ik ook van plan. Ik had zalig geslapen en was uitgerust. Baas had daags voordien wat in de tuin gewerkt en op het gazon lag een hoop dode takken die ik, wanneer ik er de tijd en zin voor zou vinden, eens nader wilde gaan verkennen.  Voor de rest: verse broodjes van de warme bakker. Alleen de geur al… Met wat geluk, kreeg ik er wel een brokje van.

De wereld lachte me toe.

Eerst welgezind een plasje… Hup hup, vlug wat, de dag was nog veelbelovend. In de achterkeuken was de deur nog dicht, en ja, daar kwam de kolos ook al aangestormd. Een beetje drummen, ik ben toch altijd als eerste buiten. Kwestie van de juiste ingesteldheid en startpositie.

Knal, boem, voelde ik me ineens draaierig ? Ik dacht door de lucht te zweven…, de landing…, wat was dat allemaal ? Pijn, hels, steeds erger… Ik probeerde me nog te verdedigen, maar kon er niet tegen al dat geweld op… Het plafond, de muren, de vloer, die moordende stinkende bek. Het werd eerst rood, dan zwart voor mijn ogen.  Geroep, getier, gekrijs… Ik kreeg geen lucht meer. Ik had gevoel noch kracht meer in mijn heupen.

Zwijmelend, misselijk van de pijn sleepte ik me voort tot aan de boord van mijn mand, waarin mijn baas me diende te heffen.

 Albert, mijn vriend, vennoot, huisgenoot had me te pakken gehad.  

Schreef ik “vriend” ? Hoogstens een individu voor wie ik ooit nog enige sympathie gekoesterd heb, mits de nodige (opgelegde) zelfbeheersing. Hij mag me voortaan met rust laten. Baviaan op vier poten.  Zelf heb ik geen energie meer op hem te haten of te verfoeien. Dat ie me met rust laat en zijn agressie op de hond van de buren uitwerkt. Als hij voor het hondentribunaal moet komen, is dat zijn zaak. Wilt hij een attest, dat hij mijn blog opgeeft.

Vandaag : Black Monday. 

Dagkliniek, X-rays, echografie… pijnstillers voor een week.

Vrienden heb je nooit genoeg? Maak dat de kat wijs, of ga op facebook je vrienden maken maar laat ze vooral daar.

Heeft mijn baas vrienden? Het schijnt dat je die zou kennen in nood. Ik zal het hem eens vragen.