Freedom of speech. Duizend bommen en granaten

Veel sympathie voor die fameuze Spielberg die de avonturen van mijn voorouder verfilmde, koester ik niet.


Volgens wikipedia (http://nl.wikipedia.org/wiki/Steven_Spielberg) is hij een ingeweken Amerikaan, lijdend aan autisme die ferme poen schept met het regisseren van films.

Zijn stamboek, afkomst en nationaliteit spelen uiteraard geen enkele rol.

Hij beweert even wel contact gehad te hebben met mijn geestelijke vader, HergĂ© met het voorstel om de verhalen van mijn bedovergrootvader te verfilmen, doch dat hij dit project vergat omdat hij te druk bezig was met de vervolgfilms van Jurrasic Parc en Indiana Jones.  Een ware fijnproever dus, een intellectueel…

Pas later zou hij de draad terug opgenomen hebben, met het gekende resultaat.

Ik geloof dat dus niet.

Mijn bedovergrootvader deed me een  gans ander verhaal : mijn vader werd inderdaad benaderd door filmmakers uit Hollywood, maar wees hen als ongevraagde deurventers de deur... Mijn bedovergrootvader was erbij en beet nog een stuk uit hun broek als ze angstig als betrapte dieven wegliepen.

Mijn geestelijke vader had geen nood aan oppervlakkige glitter en glorie ! Pas na zijn overlijden hebben zijn erfgenamen de contracten met dienen Spielberg afgesloten. Niet alleen hebben zij zo vader in gans zijn ziel verraden, maar ook ons westerlingen, en dit voor enkele peanuts. Wat zijn die nootjes in vergelijking met de opbrengsten van de film, de gadgets en andere prullen.

Wij gooiden onze volkshelden, een deel van onze cultuur, eerst ten grabbel, om hen nadien te bestempelen als oubollig en stoffig, en ze definitief te vergeten in een museum.  Die Amerikaan geeft er een aalmoes voor, blinkt de verhalen wat op, een laagje vernis, veel poeha en bombarie, scheert en toiletteert de eerste beste straathond, en verkoopt die zelfde cultuur ons terug met enorme opbrengsten….

En wij zijn dan nog enthousiast ook.. Dat is nog het toppunt van alles. Het voornemen om dergelijke struikroof te herhalen met de andere avonturen doet menigeen kwijlend juigen en jubelen. I like the smell of roasted peanuts in the morning !

Is dat de prijs die we betalen voor de vadsige onwil om zelf te lezen en onze verbeelding te laten werken ?  Moet ons echt alles voorgekauwd worden ? Moeten wij ons opnieuw onderwerpen aan een imperialisme - wat Uncle Sam niet geheel vreemd is. Of is dat modern kolonialisme ? Wij produceren immers gratis, betalen dan nog eens dik om efkes te mogen genieten van ons eigen product om het dan definitief te verliezen in de mega-winstcijfers van een ander. Zou dat de vrije markteconomie zijn ?

Joehoe, kom eens wakker. Sta eens op van dat stinkend kussen, strek uw lijf en reageer.

Aux Armes ! Sans quartier !

Wat was de boodschap in het Geheim van de Eenhoorn ?  Drie broeders verenigd vinden een grote schat…

Wel, de eerste broer kennen jullie ondertussen al. Stop te knauwen op dat dinosaurus-bot, daar is al te veel soep van gekookt en het merg is reeds lang weggerot.

Help me liever zoeken.

Tss….